Sunday, May 9, 2010

Meringankan Simptom Kencing tak lawas

Risiko pertambahan saiz kelenjar prostat seringkali meningkat sejajar dengan usia seorang lelaki .
Pertambahan saiz kelejar ini seringkali menimbulkan petanda seperti kencing tak lawas. apayangpenting seseorang perlu membuat pemeriksaan doktor untuk mengenalpasti punca yang sebenar.
Pembesaran saiz prostat yang bukan bersifat kanser ini banyak dikaitkan dengan perubahan hormon. Biasanya saiz prostat adalah sebesar saiz kacang walnut, namjn pembesarannya membesar apabila apabila selepas melewati usia 40an.
Pembesar saiz kelenjar ini boleh menjerut atau menyempitkan salur bagialiran air kencing, dengan itu ia memberi kesan kepada proses pembuangan air kencing. Keseriusan masalah kencing ni juga berbeza dan ia boleh dipengaruhi oleh tahap pembesaran.
Sekiranya ia didapati oleh sebab pembesaran kelenjar prostat tau dikenali sebagai benign prostatic hyperplasia (BPH) anda boleh supplemen herba tersebut. Herba tersebut, saw palmetto merupakan herba yang paling popular digunakan untuk melegakan simptom-simptom yang berkaitan dengan dengan pembesaran prostat. Saw palmetto mengandungi fitosperol dan banyak digunakan sebagai herga tradisi untuk meringankan simptom-aimptom kencing tak lawas.
Baji labu pula digunakan oleh ahli herba dan ahli naturopati untuk merawat masalah prostat. Manfaat herba ini adalah dikaitkan dengan kandungan asid-asid lemak perlu, zink dan sterol tumbuhannya.
(dipetikdari Majalah pancaindera)

No comments:

Post a Comment