Friday, October 23, 2009

Peria Katak

Peria katak
frames
Pengelasan saintifik
Alam: Tumbuhan
Divisi: Magnoliophyta
Kelas: Magnoliopsida
Order: Cucurbitales
Famili: Cucurbitaceae
Genus: Momordica
Spesies: M. charanti



Namanya pun peria, pasti pahit. Memang betul pun. Peria katak sepahit peria yang biasa kita beli di pasar dan makan di warung/restoran. Cuma ia ketot sikit. Nama pun katak. Mana ada yang besar-besar. kecuali yang datang dari rimba Amazon, mungkin.
Orang tua-tua selalu berpesan. Yang pahit tu pasti ubat. Memang. dari kecil saya kerap makan ubat cacing. pahit.
Sekarang ni kalau datuk nenek kita masih hidup tentu terkejut besar. Manakan tidak yang dulunya dipijak2, diberi makan haiwan, wah sekarang dah bertukar menjadi ubat terhebat. Banyak betul supplemen sekarang. Naik takut dibuatnya. Kesemuanya mengaku terbaik dengan bukti-bukti penggunanya yang telah `terubat'/sembuh. Tak tahulah. Terbaru peria katak nilah. Ada juga orang sebut sebagai kambas. Barangkali ia merupakan sayur yang paling mendapat perhatian pakar perubatan ketika ini.

Khasiat: Dikalangan penduduk India, buah ini telah lama digunakan untuk mengubati penyakit kencing manis atau diabetes mellitus. Sejenis bahan yang dikenali sebagai lektin menpunyai kesan lipogenic dan antilipolytic.
Peria katak mengandungi banyak vitamin seperti vit A, B1, B2, C dan zat besi. Ia jug akaya dengan Tiamina, riboflavin dan asid nikonik. Pengambilan buah ini yang konsisten dapat membantu mencegah komplikasi seperti hipertensi, komplikasi mata, neuritis dan kecacatan metabolisme karbohidrat.
Dalam pada itu peria tidak kurang berkesannya juga bermanfaat merawat gangguan darah seperti masalah cepat marah, kudis, kegatalan, psoriasis, kurap dan penyakit kulat.
Daun peria juga berguna sebagai ubat. Ia boleh dijadikan jus dan berkesan untuk merawat kolera peringkat awal dan juga cirit- birit.
Ada kajian peringkat awal yang menyokong keupayaan peria untuk mengubati HIV.
Dikatakan juga peria boleh membantu melambatkan pertumbuhan atau penyebaran sel-sel kanser terutamanya kanser payu dara
Peria juga boleh digunakan untuk merawat penyakit kuning dan buasir.

1 comment:

  1. salam saudara ahmad..

    wahh baru sya tau tentang khasiatnyer...boleh lah cuba sebab sya nih ada BP..heheh

    wasalm

    ReplyDelete