Sunday, October 4, 2009

Herba Pahit Membantu Membersihkan Darah Anda

' Ini ialah hasil terjemahan'
Artikel asal ' Bitter herbs help purify your blood' ditulis oleh
Datuk Dr Rajen M, dalam Sunday Times, Oktober 4, 2009.

Anda mungkin pernah mendengar terafi warna, bunyi dan terafi sentuhan. Adakah 'terafi rasa' satu perkara yang baru bagi anda? .Sebenarnya terafi rasa sudah lama wujud. Sejak zaman berzaman. Sebenarnya 'pelbagai rasa' boleh membantu mencuci serta menyembuh badan kita.
Contohnya, jika kita makan makanan yang sedap kita akan merasa puas serta sihat. Disebaliknya makanan yang tidak sedap menjadikan kita geram dan pastinya menyekat selera makan kita..
Lidah kita dapat membezakan lima jenis rasa; manis, masam, masin dan pahit. Ada satu lagi yang ditulis dalam kitab-kitab kuno.
Pada tahun 1908, seorang penyelidik Jepun bernama Kikunae Ikeda mendapati sejenis 'glutamate' yang terkandung dalam sos lumutlaut mencetus satu rasa baru yang dipanggil ' umami' (istilah Jepun). Dapatan ini mengukuhkan lagi kepercayaan mengenai lima rasa ini.
Rasa baru ini sukar digambarkan. Ada yang mengatakan ia seolah-olah ' sedap, berperisa dan seolah-olah ada rasa 'daging'. Sebenarnya lebih dari itu........ ia adalah satu rasa yang sukar dibandingkan dan ada pula yang mengatakan bahawa ia ada persamaan dengan nikmat seks.hebat. Penyelidik
di Universiti Miami berjaya membuktikan bahawa reseptor rasa untuk 'umami' memang wujud. ini bermaknan teori lima rasa akan mendapat pengiktirafan antarabangsa. Dibandingkan dengan rasa lain, pahitlah yangkitapaling tidak gemari. Tetapi, sebenarnya rasa inilah yang paling penting sekali_ terutamanya jika kita kaitkan dengan fungsi mencuci darah serta penyembuhan.
Rasa pahit yang asli menjadi ciri utama sistem pengubatan tradisional.Perubatan serta diet Cina dan India
sentiasa mengutamakan sayuran pahit serta herba pahit. Sebab itulah jugalah makanan India yang amat terkenal , disebut 'thali' memerlukan semua hidangan/sajian mempunyai kelima-lima rasa.
Perubatan Eropah tidak terkecuali menggunakan rasa pahit dalam perubatan mereka; contoh yang baik ialah ' Swedish bitters'
Herba yang pahit juga dikenali sebagai ' pembersih darah'. Mereka membantu menguatkan hati yang kebetulanny sejenis organ yang bersifat pahit. Saya pasti ramai yang pernah merasai hati.
Herba pahit menguatkan hati. Peranan hati ialah mencuci darah yang mengalir menerusinya sambil membuang toksin di dalamnya. Pada dasarnya, pencuci darah mengandungi sejenis 'sabun asli' yang dikenali sebagai 'saponin'.
Begitu juga, banyak larutan pembersih darah biasanya akan membentuk buih seperti sabun bila digoncang. Saponin membantu hati mengeluarkan racun. Di samping itu, saponin juga berfungsi menyerap nutrein melalui dinding usus. Kita boleh menanggap saponin sebagai sabun pencuci untuk darah kita.
Kadangkala kita sebut pencuci darah sebagai 'alternatif' kerana mereka mengubah kandungan kimia dalam darah.
'Alternatif' membantu kebolehan badan kita menyingkir toksin melaui buah pinggang.
Di sebaliknya mereka tidak menunjukkan apa-apa tindakan laksatif..
Dr Henry Binder menulis dalam bukunya ' Food Is Your Best Medicine' ' tentang hati, menerangkan bahawa organ hati bersifat alkali. Hati mengeluarkan hempedu, sejenis cecair/rembesan yang amat pahit. Hati bertindak menutralkan racun/toksin menggunakan sifat alkalinya dan seterusnya ,menyingkirkannya melalui cecair hempedu. Cecair hempedu amat pahit, bersifat alkali tinggi yang akhirnya membantu memecahkan lelemak menjadi larut supaya kita dapat menghadamkannya.
Sabunmencuci pinggan mangkuk bersifat pahit/alkali yang membantu memecahkan lemak pada pinggan mangkuk supaya mudah dibersihkan dengan air. Begitu jugalah caranya kandungan pencuci darah yang pahit membantu hati membasuh toksin dalam darah kita.
Kita perlu ingat bahawa apabila kita mengambil pencuci darah mereka akan menyebabkan badan kita memproses dan menyingkir toksin. Maka dengan sebab itulah kita sering dapat mengesan air kencing kita berbau lebih busuk (pungent) dan warnanya kelihatan lebih gelap. Najis kita pun akan kelihatan tidak seperti kebiasaannya.
Kesan sebegini seolah-olah seperti memburukkan lagi keadaan sedangkan kita sedang mencuba mengubati 'penyakit' kita. Sebenarnya kita boleh menanggap keadaan ini sebagai satu proses badan kita seang mencuci segala kesan-kesan negatif dalam badan. Lebih banyak toksin di singkirkan maka badan kita akan merasa lebih cergas dan bersemangat. Oleh itu, jangan sekali-kali menyerah diri.
Daun mambu di kenalpasti sebagai salah satu pencuci darah ayurvedik yang terbaik ketika ini. Ia membiak dengan mudah di negara kita. Orang Cina menyebutnya sebagai 'chin sou chin, dan bagi orang India ia dikenali sebagai veeplai. Ia kerap digunakan untuk mengubat sakit demam campak dan ruam-ruam. Orang India menggunakannya untuk mencuci darah dan racun dalam badan.
Herba pahit memang sesuai untuk penyakit ruam-ruam serta campak. Ia juga berkesan untuk merawat panau dan gatal-gatal badan. Pengidap kencing manis juga boleh menggunakan daun ini untuk menstabilkan kandungan glukosa dalam badan. Daun mambu didapati mempunyai sifat antibakteria, antifungus dan antivirus.
Herba pahit bersifat alkali. Ia membantu mengurangkan kadar asid dalam darah. Makanan sekarang banyak mengandungi gula (manis) yang menyebabkan darah lebih berasid. Ternyata kesan alkali dalam herba pahit bertindak menutralkan atau mengurangkan tahap keasidan dalam darah.
Makanan segera yang banyak terdapat dalam pasaran dewasa ini mengandungi banyak unsur tumbuhan dan haiwan yang tercemar dengan hormon, antibiotik, perasa dan pewrana tiruan serta preservatif. Tugas hati memproses segala racun-racun ini ternyata amat berat sekali. Berpuasa, meminum jus buah segar serta rawatan dengan cara mengambil herba pahit amat membantu fungsi hati menyingkirkan bahan-bahan toksin ini.
Bila mengambil daun mambu kita harus berpandukan kepada norma-norma tertentu kerana biokimia tumbuhan berbeza dari satu pkok ke satu pokok, dari satu tempat ke satu tempat malah dari bahagian pokok yang sama. Musim juga mempengaruhi kekuatan 'pahit' daun mambu.
Justeru ,kita perlu tentukan piawai yang telah ditetapkan di peringkat antarabangsa sebelum kita mengambil ubat 'pahit' dalam bentuk pil atau kapsul. Pada kebiasaannya piawai yang telah ditetapkan ialah 3 peratus jumlah kepahitan. Ini bermakna pil/tablet 100mg daun mambu yang dipiawaikan kepada 3 peratus jumlah kepahitan mempunyai kesamaan dengan 1 tablet kepahitan yang didapati dalam buah peria.
Ubat dos detok ialah 1 tablet, diambil 3 kali sehari; menyamai mengambil 3 biji buah peria sehari.
Walau bagaimana pun bukanlah banyak mana daun mambu yang diambil setiap hari, tetapi yang terlebih penting banyak manakah kepahitan itu dapat diserapkan ke dalam hati dan darah kita.

2 comments:

  1. Wahhh panjang info nye.
    Terima kasih sudi kongsikan.

    ReplyDelete
  2. ๐Ÿ’Assalamualaikum slm sejahtera warga group๐Ÿ“ข
    ๐Ÿ’ Sy nk mintak tolong viralkan berita baik ni ye๐Ÿ“ข๐Ÿ˜‰

    1) Ni berkenaan kisah hidup pesakit kencing manis dan jugak kisah hidup pesakit kanser stage 1-stage 4 yang pulih dengan hanya produk yg berpatutan harga nya tapi kesannya setanding ubat harga mahal ribuan ringgit....

    Boleh Call atau Wasap terus pengasas die..nanti blh cerita direct kt dia kita sakit apa dn lain2.. direct terus senang kn .ni nmbor dia.๐Ÿ‘‰๐Ÿผ *En Mohd Zuhairi- 0174687570*

    2)Dah ramai yg sembuh dengan penawar herba beliau..kanser yg sudah merebak ke organ2 lain pon boleh diubati insya Allah.☺๐Ÿ‘๐Ÿป

    3)Pengamal perubatan herba ni dh banyak pengalaman berdepan dengan pesakit2 kanser..ade ramai yg dh pulih....

    5)Mcm2 kanser blh rawat termasuk leukimia,paru2,limfoma dll.


    6) Bagi yang ada sakit *KENCING MANIS* pon boleh mendapatkan ubatan *paling mujarab* , termasuk *kencing* *manis* *kronik* seperti *kaki* *berlubang* dan *bernanah* *sehingga* *tidak* *perlu* *dipotong* .

    Sy share melalui pengalaman sy sdri yg mengikuti perkembangan pejuang2 kanser ni....sy sdri pon guna produk die (jus herba) dh 3thn.

    Jadi skg ni sy rsa perlu share berita ni buat semua supaya masih ade harapan bg mereka yg tercari2 penawar knser yg tepat .๐Ÿ’ช๐Ÿผ

    Nanti dh beli produk die blh join group wasap..boleh la kenal2 pesakit die yg dh sembuh mcm yg sy knl antaranya
    ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
    ▪ Pn. Hayati abd Hamid- Pensyarah Kanan UITM, kanser payudara stage 4..
    Skg dh sembuh dn shat walau pon pernah diberitahu oleh doktor yang beliau hanya mampu bertahan setahun saja untuk hidup.setia dengan jus herba ini.
    Beliau mengarang sebuah naskah/buku yg mengisahkn pengalaman beliau sepanjang perjuangannya melawan kanser dengan mengambil jus herba ini sebagai salah satu rawatan alternatif (nk buku nti blh order)
    ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
    ▪Adik Luqman -kanser GIST-Anoerectal Tumor
    *Skg sudah sembuh dr kanser.*
    ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
    ▪Adik Izzat b.muhd Ariffin ,kanser Burkit Lymphoma stage 4 *sekarang dh sembuh*
    Guru nya memberitahu beliau x pernah nampak seperti pengidap kanser tahap 4, kerana sentiasa nampak cergas dengan pengambilan jus yang memberi tenaga dan merawat.Beliau mengambil jus herba ini dr kanser tahap 4 sehingga sembuh.
    ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
    *Tengku Aziah bt Tengku Ishak,bacaan gula 16 ,bertahun thun hidap kencing manis,minum herba ini bcaan sntiasa 6 shaja *

    ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
    ▪Pn. Rugayah Jilani -
    Pesakit kanser payudara tahap 3B ketulan 10×10cm- *sudah sembuh !*
    ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
    ▪Pn. Noridah Md Dom - Pesakit kanser ovari tahap 3 merebak ke tyroid dan lymph- *sudah dapat kesan positif ,kesihatan beransur pulih.*
    ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
    Dan ramai lg lah yg dh sembuh dr kanser leukimia dll yg guna produk jutawan herbs nih....ini kenyataan..bkn rekaan.nti blh cntct en zuhairi dn pm sdri testimoni2 td tu yer..๐Ÿ˜‰

    9)Jadi saya mintak pd sape2 yg ada sakit kanser x kisah lah kanser apa pon...Call atau terus wasap Pengasasnya sendiri okay๐Ÿ‘‡๐Ÿป
    *En. Mohd Zuhairi - 017468 7570 ..*

    ๐Ÿ‘๐ŸปIn sya Allah nanti boleh join group wasap dan boleh pinjam semangat pejuang2 kanser yg lain

    ๐Ÿ’Yg penting ubat nya MAMPU DIBELI dan mujarab..mudah mudahan aaminn..๐Ÿคฒ๐Ÿผ

    *NOTE* :

    mohd zuhairi- *0174687570*

    ๐Ÿ˜kalau wasap lambat balas(biasa nya sebab ramai yg wasap dia.)
    Tp nanti dia akn blas jugak yer..
    #sharepadayangmemerlukan
    #sharing is caring

    ReplyDelete