Thursday, July 2, 2009

Kondisioner makanan

Jangan terkeliru dengan hair conditioner. Tapi fungsinya taklah jauh sangat bezanya. Sebenarnya kondisioner makanan ni mengikut takrifnya ialah apa-apa bahan yang ditambahkan pada makanan bagi tujuan teknologi untuk mendapatkan makanan yang dihasratkan.Jenis -jenis kondisioner makanan adalah seperti pengemulasi dan agen antibuih, penstabil, pemekat,kanji diubahsuai dan agen penggelan, pengawal asid,pelarut, agen antikempal.Di antara beberapa fungsi kondisioner makanan:

1) Agen antibertali _ mnghalang doh roti menjadi berlendir (basi) atau bertali.
2) Agen antibuih _ mengawal atau mengurangkan pembentukan buih semasa proses memasak, fermentasi dan pembotolan
3) Agen antilekat _ menghalang makanan seoerti roti daripada melekat pada bekas pembakar
4) Agen antipemerangan _ menghalang makanan daripada berubah warna menjadi perang atau birat terutamanya dalamm buah-buahan atyau sayuran dipotong segar.
5) Agen antikempal _ menghalang makanan daripada menyerap lembapan lalu kmenjadi keras
6) Agen jasad _ memberikan 'jasad' dalam sesuatu makanan cecair seperti sup dan minuman
7) Agen pemejal _ menghalang buah-buahan atau sayuran proses daripada menjadi lembut dan menambahkan keranggupannya.
8) Agen penaik _ menjadikan tekstur makanan lebih ringan
9) Agen penimbal _ pengawal pH semasa pemprosesan makanan seperti keju dan dalam proses fermentasi supaya dapat mengoptimum pertumbuhan mikrooraganisma. Semasa proses fermentasi, asid akan terhasil dan pH akan berubah. tetapi dengan adanya agen penimbal pH ini, pH akan tetap sama.
10)Agen pengeruh _ mengeruhkan minuman supaya nampak seperti perhanan asli. bahan ini menghalang zarah halus daripada mendak
11)Agen penghalus _ Membantu memendakkan zarah halus dalam cairan supaya mudah ditapis keluar
12)Agen pengekaL LEMBAPAN _ mengekalkan lembapan makanan daripada menjadi kering supaya tetap kelihatan baik
13)Agen pengilat _ mengilatkan makanan sepertiyang dapat dilihat dalam geguli cokelat
14)Agen penjernih _ (sama seperti agern penghalus
15)Agen pengkelat _ Mengikat logam supaya tidak memangkin tindakbalas pengoksidan yangmenyebabkan minyak tengik atau perubahan warna dalam buah-buahan dan sayuran
16)Agen propelan _ gas yang digunakan untuk pembentukan buih dan sebagai penyembur makanan dalam tin bertekanan tinggi seperti whipped cream
17)Bahan alkali _ mengubah darjah alkali makanan seperti meneutralkan krim masam
18)Bahan isian _ ditambahkan supaya dapat memberikan berat atau saiz yang lebih
19)Bahan pengawal asid _ pengawal asid ialah asid (kebanyakan asid organik) yang digunakan untuk mengubah darjah kemasaman makanan
20)Bahan pengawet _ bertindak sebagai bahan awet dengan mengurangkan atau merencatkan pertumbuhan bakteria.Keadaan yang berasid menghalang pertumbuhan mikroorganisma.
21)Kondisioner doh _ untuk mendapatkan hasil doh yang kering, lebih kenyal dan senang dimesin supaya mutu yang sama diperoleh.
22)Makanan yis _ digunakan dalam fermentasi arak dan makanan bakar supaya proses fermentasi oleh yis dapat dikawal mengikut kehendak pengusaha
23)Pembantu perisa _ bahan yang membantu atau mengubahsuai sifat bahan perisa utama dalam makanan. Contohnya asidasetik dalam cuka, asid sitrik dalam minuman sitrus, asid malek dalam minuman epal, asid tartarik dalam anggur, dan asid karbonik dalam minuman ringan berkarbonat
24)Pengemulsi _ digunakan untuk menyebarkan atau mencampurkan zarah butir yang halus dari satu cecair ke dalam satu cecair yanglain, untuk mencampurkan minyak dengan air untuk menghasilkan marjerin atau cuka dengan minyak dalam sos salad (salad dressing). Pengemulsi asli terdiri dari lesitin dalam kacang soya dan telur, susu dan mentegaBahan ini berguna dalam memberikan tekstur yanglicin kepada aiskrim, memanjangkan jangka hayat halwa dipasaran dan menghalang coklat drpd menjadi putih atau bloom(mentega koko berpisah dari coklat). Dalam krim bukan susu, bahan ini berguna untuk memastikannya tersebar ke dalam minuman. Kos pengemulsi asli adalah mahal.
25)Penstabil _ digunakan untuk memastikan sesuatu campuran makanan tidak terasing contohnya dalam minuman kordial supaya tiada mendakan berlaku. "Dalam aiskrim, bahan ini menghalang pembentukan hablur ais yangf merosakkan aiskrim. Biasanya bahan ini digunakan bersama-sama bahan pengemulsi. Pemekat juga ialah penstabil kerana pemekatannya menghalang sebatian daripada terasing.
26)Pensinergi pengantioksida _ kehadiran bahan ini akan meningkatkan keberkesanan sesuatu penggantioksida untuk mengurangkan ketengikan dan perubahan warna (pemerangan)
27)Pemekat,kanji ubahsuai dan agen penggelan _ bahan ini digunakan untuk mengelokkan lagi tekstur dan konsistensi dalammakanan seperti aiskrim, puding, minuman, sos salad, yogurt, sup, makanan dan rumusan bayi dan makanan lain.
di samping itu, pemekat juga dapat membaiki kestabilan sesuatu emulsi (pembauran).Pemekat juga dapat mengawal pembentukan ais dalam aiskrim, menghalang minyak dan cukaterasing daripada sossalad dengan menyerap sebahagian air.
28)Pengeemulsi dan agen antibuih _ Kumpulan addtif yang paling banyak digunakan sebagai pengemulsi ialah monogliserida dan digliserida. Gliserida ialah ester gliserol (gliserol ialah alkohol polihidrik yang wujud secara asli untuk pembentukan lelemak) dan asid lemak yang mempunyai satu kumpulan hidroksil ataulebih dalam gliserol digantikan oleh radikalasid. Gliserida ialah komponen utama dalamlemak, minyak makanan dan tubuh manusia sebagai trigliserida. gliserida disediakan secara sintetik.

8)

No comments:

Post a Comment